Alla inlägg den 26 april 2017

Av Frances - 26 april 2017 20:57

Varje dag går jag och miljoner andra i skolan, för att bli förberedda för vårt framtida liv och yrke och allt det där blablabla...

Men sanningen är att vi inte får någon som helst hjälp av skolan. Jag kan säga, rakt upp och ner, att allt jag lärt mig under högstadiet har varit från socialt umgänge och böcker jag läst på fritiden. Möjligen att jag lärt mig något litet. Men grejen är ju den att man aldrig får lära sig om det riktigt nödvändiga, skolsystemet är rent ologiskt. Jag kan räkna på ränta och lån och index, men hur tar jag ens ett lån? Hur köper jag ett hus? Ingen aning. Hur deklarerar man ????

Vårt samhälle har förändrats, och då borde vårt skolsystem också göra det. Vi använder ett liknande system som när skolan var till för att skapa flitiga industriarbetare osv. men som det ser ut idag så gör maskinerna nästan allt industriarbete. Idag handlar det om att prata inför folk, att presentera, att argumentera och att uppfinna. Vi borde ha mer tal inför publik, mer debatter, mer diskussioner och mer lektioner som går åt till att skapa en produkt och marknadsföra den. Vi borde få lära oss hur man tar lån och få mer lektionstid till att läsa böcker. För allt detta skulle vi ha nytta av i framtiden! Att skriva på dator istället för papper är bara ett litet steg i rätt riktning.

Jag tycker dock väldigt mycket om att vi här i Sverige faktiskt håller fast vid att undervisa i flera olika ämnen under hela grundskolan, då man faktiskt nischar sitt läsande först i gymnasiet. Jag tror det är bra för elever att lära sig olika ämnen, att utforska och testa olika grejer. Det är nyttigt att förstå att man kan vara bra på olika saker, att testa alla ämnen ger en inblick i hur andra tänker.


Godnatt

Av Frances - 26 april 2017 18:21

Stefan Löfven gör fel igen

Av Frances - 26 april 2017 18:20

Av Frances - 26 april 2017 16:24

I fredags, 21 april, blev Saudiarabien inröstade i FN:s kvinnorättskommission, av minst fem EU-länder. Antagligen röstade Sverige ja, med tanke på jämställdhetsministerns kommentar gällande hur alla länder har rätt att delta i organisationens arbete.
I Saudiarabien får kvinnor inte köra bil, dricka alkohol, gå ut utan heltäckande kläder och måste ha en manlig förmyndare. Detta trots kvinnornas hårda motstånd och namninsamlingar.

Jag kan mycket väl förstå hur man kan resonera så att Saudiarabien ska få vara med och involverade i jämställdheten. Självklart finns det möjlighet att det bildas en uppfattning om resten av världen som kan vara positiv för Saudi, men detta är rent ut sagt förnedrande mot landets kvinnor. De kämpar dagligen för sina rättigheter, och nu ses deras förtryckare som kvalificerade för att främja jämställdhet världen över.

Ännu ett tecken på att det går utför för världen

Presentation


Hej och välkommen till min dagbok, det är trots allt inte varje dag som man får hälsa på i någons tankebanor

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards