Direktlänk till inlägg 23 april 2017

Varför mår vi tonåringar dåligt nuförtiden??

Av Frances - 23 april 2017 11:24

Jag går i nionde klass, och två i min årskurs har åkt in akut p.g.a självmordsförsök och ätstörning. Uppemot tio stycken flickor och pojkar i årskursen har skurit sig under högstadiet och somliga har druckit för att glömma psykisk smärta. Tre flickor går på mediciner för ångest och depression, några få har tappat hår av stress. Sömntabletter och Ritalin har använts i den mängd där de uppenbarligen inte handlar om att lösa de problem medicinen är förskriven åt längre.

Jag är en av de flickor som tar medicin för min psykiska ohälsa och jag är en av de flickor som någon gång skurit mig i högstadiet.
Det handlar inte om mobbing och jag vägrar att tro att det handlar om att vår generation är fylld ut av hypokondriker. Jag tror att det finns problem nu, som inte fanns då. Men för att förstå min tankebana måste vi gå djupare in på ämnet.

Tänk efter. Vad är problemen ungdomar har idag? Det handlar mestadels om ångest, depression, ätstörningar och tvångstankar. Det gör det lätt för oss, eftersom tre av dessa är oerhört nära släkt. Ångest, ätstörning, tvångstankar. Ja, tänk! De står så nära varandra är att tvångstankar och ångest en gång sågs vara samma sak! De är tvillingar och ätstörningen är deras syster.
De grundar sig alla tre på ångest, men har olika miljöer att frodas i. Ångesten att bli tjock eller inte ha kontroll, ångesten att något inte är som det borde och den starka längtan att räta till det och såklart, den generella ångesten är given.
Sen har vi depressioner. Hur hör den ihop då, Frances? Jo, då tror jag nämligen att vi behöver gå ännu ett steg djupare.

Vad beror depression på? Jo, det kan jag berätta för dig. Stress. Antingen drar stressen igång tankarna som orsakar depression, eller så är stressen direkt den faktor som ger en en känsla av likgiltighet. Om du ständigt utsetts för stress så kommer du att inse att du inte kan fly från den. Precis som depression, grundar sig även ångest på stress.

Då frågar man sig vad stressen vi utsetts för är för något, men är inte det självklart? Det handlar om sociala medier och det handlar om att bli ständigt fotat på snapchat. Hur ont det en gör att säga det så tror jag verkligen att det är så. Själv tycker jag sociala medier är det mest fantastiska som finns, att kunna ha kontakt med någon hela tiden är mirakulöst. Men jag måste erkänna att det sätter en press. En enorm press.

Tänk att du vaknar, måste kolla igenom instagram för om du inte likear och kommenterat rätt bilder kommer dina vänner inte få bekräftelse, du måste svara på snapchat och du måste se vad de andra lagt ut, du måste läsa igenom gruppchatter dina vänner har, du måste kolla Facebook, du måste läsa bloggar för att se vad som är inne. Om detta är varje dag, då blir det stressigt. Och du förstår säkert själv att detta inte är något som jag bara hittat på, detta är min morgonrutin som jag skrev ner. Nu har jag inte ens skrivit ner saker som att SVARA på alla sms, och LÄGGA UPP saker på instagram med jämna mellanrum själv.

Det blir en stress, och våra människohjärnor klarar kanske inte av den. Kanske är detta anledningen att psykisk ohälsa har blivit så aktuellt nu.




(Detta inlägget är baserat på vad jag själv tror och tycker och det är inte säkert att en legitimerad psykolog skulle hålla med, men å andra sidan utsetts en gammal psykolog inte av stress från sociala medier så som jag.)



KOMMENTERA DIN ÅSIKT! Jag tål kritik!

 
 
Sara Modigh

Sara Modigh

24 april 2017 04:24

Jättebra skrivet och jag tror absolut att du har en poäng i det du skriver. Ungdomar har en otrolig press på sig att passa in och sociala medier spelar en stor roll i detta.
Man vill inte ses som konstig eller annorlunda. Samtidigt som sociala medier är en stor lögn egentligen. Många gånger visar alla människor bara upp sina perfektaste bilder på sina perfektaste dagar i sina små perfekta kläder i sitt perfekta hem.
Det är deras perfekta mat och deras perfekta hobbies.

En bild på instagram på den där lyckliga perfekta tjejen kanske är 300 misslyckade bilder och en tjej som gråter sig till sömns varje kväll. Men den sidan ser vi inte.
Och istället känner vi pressen att vara så där lyckliga och perfekta som hon utåt sätt tycks vara.

http://saramodigh.bloggplatsen.se

Frances

24 april 2017 07:03

Precis, tror också det är så! Sedan känner nog många att de även måste se bra ut ständigt, eftersom ens vänner smygfotar en. Den pressen har nog blivit enorm pga Snapchat.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frances - 31 mars 2018 23:31

Har bara legat idag. Inte legat som i legat-legat alltså, utan jag har legat ner. Inte stått eller suttit; L E G A T Legat i sängen, legat i soffan. Degat å? degat å? degat å? degat å? degat å? degat å? degat. Känner mig ganska värdelös. Först...

Av Frances - 27 mars 2018 19:31

Hela mitt liv har jag varit rädd att skriva. Att ta plats och öppna datorn och samla mina tankar och skriva. Men långsamt börjar jag ändra mitt sätt att se på det. På skrivandet. För kanske är det det enda jag har kvar när allt runtomkring sviker. Ka...

Av Frances - 27 mars 2018 19:24

"känns som jag svamlar i mörker" jo, men lite så faktiskt.   Allt känns skit och jag är stressad. Ligger i min säng. Byxorna är uppknäppta och min näsa är täppt. Ingenting  känns det minsta bra. Stress, men varför? Jag vet inte, förihelvete!!!!...

Av Frances - 15 september 2017 22:44


Kände att jag vill faktiskt börja igen. Att skriva av sig här behövs faktiskt i vardagen, det känns som att det lättar min stress. Liksom, man får ordning på sina tankar om man skriver ut dem högt bara. Det är skönt. Idag har varit fett kul, va i...

Av Frances - 10 augusti 2017 16:11

Hej igen kompisar, det var ett tag sedan. Snart börjar skolan igen och jag är inte redo. Men man är väl aldrig redo ändå typ. Jag har mest varit med kompisar på lovet o så. Tänk att jag snart börjar gymnasiet. Det känns typ bra dock? Fast även nervö...

Presentation


Hej och välkommen till min dagbok, det är trots allt inte varje dag som man får hälsa på i någons tankebanor

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards